wasakåren_logotyp_vit_utantext_scoutblå_2000x825

Engagera dig i kåren

Att engagera sig i scoutverksamhet är något av det roligaste och mest lärorika du kan göra, och det bästa är att det finns någonting för alla!

Som ledare kan du hjälpa barn och unga att få en meningsfull, rolig och utvecklande fritid samtidigt som du lär dig mer om dig själv. Du behöver inte ha någon bakgrund som scout eller friluftsmänniska. Scouterna har många bra kurser från vad scouting är via grundläggande friluftsliv till fjälledarkurser och avancerade ledarskapskurser.

Du kan också engagera dig i någon av våra arbetsgrupper som:

• Ekonomi och administration,
  • Hemsida och kommunikation,
  • Kårgemensamma aktiviteter,
  • Ledare och rekrytering,
  • Lägerkommittén,
  • Materialgruppen eller
  • Stuggruppen.

Oavsett om du gillar att designa hemsidor, måla väggar eller arrangera roliga arrangemang finns det någonting för dig!

Det som krävs av en ny ledare/funktionär som har kontakt med ungdomar är:

• att den webbaserade kursen Trygga Möten genomförs samt
  • att du visar upp ett registerutdrag från Polisens belastningsregister

Detta för att scoutverksamheten ska vara en trygg miljö för alla.

Är du scoutförälder men känner att det är svårt att hinna vara ledare eller funktionär? Gå med i föräldragillet. Där gör du en insats med julmarknaden och eventuella andra saker som du och gillet vill göra för att stödja scoutverksamheten. Det är du själv som bestämmer hur mycket eller lite tid du hinner att lägga.

Välkommen till vår glada gemenskap!

Länkar:
Ekonomi och administration