Scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta, -t-shirt eller -piké och scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Köpa scoutdräkten

Du kan köpa scoutdräkten, scoutmärken*, andra snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar i Scouternas egen shop. Scoutskjorta för barn kostar 299 kr medan en scoutskjorta för vuxna kostar 389 kr. T-shirts och pikéer är lite billigare medan funktionsskjorta är lite dyrare. Det kan också finnas möjlighet att köpa scoutdräkten begagnad.

Kolla gärna med någon av dina avdelningsledare innan du handlar, är det flera som vill handla kan det göras en gemensamma beställningar fraktfritt.

*Om man har tagit ett scoutmärke med sin avdelning kommer avdelningen att dela ut märket till scouterna

Kårhalsduken

Varje scoutkår brukar ha sin egen kårhalsduk. Wasakårens halsduk är lila med beiga kanter. Kårhalsduken köper du för 70 kr via avdelningsledaren.

Märken

Vi har ett gemensamt märkessystem för Scouterna med kategorierna: tillhöra, deltagande, intresse och bevis. Efter ett genomfört projekt, en termin eller när scouterna har lärt sig något tillsammans fungerar ett märke eller någon annan symbol som ett minne. På det sättet är märket eller symbolen mycket mer än själva tygbiten.

På Scoutservice finns en bra PDF-fil som visar märkesplaceringen på scoutskjortan.