Wasakårens logotyp utan text, lite upphöjd

Arbetsgrupper

Den här sidan är under uppdatering, snart kommer kontaktpersoner till alla arbetsgrupper också att finnas här.

För unga, av unga, med stöd av vuxna.

Vill du vara med och stötta Wasakåren? Vi har sju arbetsgrupper i Wasakåren som sköter allt arbete som behöver fungera för att vi ska ha en så bra verksamhet som möjligt. Du är alltid välkommen att hjälpa till i någon av våra grupper. Om du känner dig osäker på om du vill gå med i en grupp eller inte kan du vara med på ett möte och se vad det innebär innan du bestämmer dig. Du kan också hjälpa till med punktinsatser så som till exempel att komma på fixardagar, baka fika till julmarknaden eller hjälpa till att arrangera en ledarträff. Kom ihåg att det viktigaste med scouting är att det är kul!

Våra arbetsgrupper

Styrelsen

Styrelsen har möten där alla de andra patrullerna är representerade, styrelsemöten. Vi fungerar som spindeln i nätet och hjälper arbetsgrupperna att samverka med varandra. Det är vi som ser till att alla delar av Wasakårens verksamhet fungerar och rycker ut om någon behöver hjälp och stöd. Är du en idéspruta, en entusiastisk ekonom, strukturerad sekreterare eller vill du lära dig mer om organisation och föreningsarbete? Ansök om att vara med i styrelsen!

Administration och ekonomi

Patrullen för administration och ekonomi ansvarar för att kårens ekonomi är god och att alla våra medlemmar finns i scouternas register. Är du intresserad av att göra bidragsansökningar, sköta ekonomi och administration? Då kan du höra av dig till patrullen för administration och ekonomi!

Hemsida och kommunikation

I vår stora kår är kommunikation en viktig pusselbit. Vill du vara med och surra om vad som händer i kåren? Är du intresserad av att designa hemsidor? Har du lätt för att skriva och uttrycka dig? Eller gillar du att fotografera och göra snygga dokument? Då vill vi ha dig i gruppen för hemsida och kommunikation!

Stugorna

Stuggruppen ansvarar för skötseln av våra tre fina stugor på Sjövägen, i Nåntuna och i Djupviken. Patrullen upprättar underhållsplaner på kortare och längre sikt och sköter bland annat bokningar och arrangerar fixardagar. Är du en driftig person som gillar att skapa goda förutsättningar för scoutaktiviteter  i hus och omkringliggande natur? Har du idéer och/eller kunskaper när det kommer till inredning, el och vatten, bygga, måla och fixa? Då är du varmt välkommen att kontakta stuggruppen eller ta steget och bli en av oss!

Material

Materialpatrullen håller koll på vårt gemensamma material, allt från lyktor och knoprep till kanoter och vindskydd. Är du bra på att sortera och rensa i förråd? Vill du vara med och bestämma vilket material som ska finnas i kåren? Eller hur det ska förvaras och lånas ut? Då är det här patrullen för dig!

Lägerkommittén

Lägerkommittén anordnar Wasakårens sommarläger varje år. Vill du också vara med och planera framtidens läger? Kanske har du talang för att hitta på roliga program? Eller har du koll på att fixa transporter, dass och sätta ihop menyer? Hör av dig till Lägerkommittén!

Ledare och rekrytering

Ledare – och rekryteringsgruppen finns till för kårens ledare och alla avdelningarna. Vi fixar bland annat ledarinvigning, utbildningar och hjälper till med att rekrytera nya scouter och ledare. Låter det som något för dig? Kontakta vår grupp!

Kårgemensamma arrangemang

St. Georges-firande, lägerafton eller varför inte ett helt nytt arrangemang? Vill du vara med och skapa gemenskap och glädje med aktiviteter för hela kåren? Hör av dig till arbetsgruppen för kårgemensamma arrangemang!

Du kan också vara med i Wasakårens Föräldragillé som bland annat arrangerar kårens Julmarknad. Läs mer under fliken Wasakårens Föräldragillé till vänster.

Senast uppdaterad 2023-04-22